Alles omtrent planborden en pictogrammen voor kinderen

Kinderen en grenzen stellen

Kinderen en grenzen stellen
Kinderen hebben een aangeboren drang zich te ontwikkelen en de wereld te willen ontdekken. Zonder deze drang zou je kindje niet de behoefte voelen te gaan zitten, staan, lopen, zich te leren aankleden en alle andere uitdagingen waar jonge kinderen voor staan. Dit vraagt om aanmoediging, maar ook om begeleiding en grenzen. In de eerste plaats grenzen voor de veiligheid van je kleine wereldveroveraar, maar in de tweede plaats ook grenzen om de sociale regels en normen en waarden te leren kennen. Een kind dat niet begrensd wordt, kan niet alleen een gevaar voor zichzelf zijn, maar groeit ook op tot een onevenwichtig persoon die niet goed kan functioneren in het dagelijkse leven.

Tijdsbesef

Tijdsbesef
De ontwikkeling van tijdsbesef bij jonge kinderen door de jaren heen. Van 2 tot 9 jaar oud, thuis en op school. Hoe stimuleer je het tijdsbesef bij jouw kindje.

Executieve functies

Executieve functies Bij het maken van plannen en keuzes komen een hoop vaardigheden kijken. We noemen deze vaardigheden de executieve functies, ook wel de regelfuncties van de hersenen genoemd. De ontwikkeling van deze regelfuncties begint al als baby zijnde tijd en zal de gehele kindertijd duren. Wat hierbij komt kijken en hoe je dit kunt ondersteunen, lees je hier.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »